LDL cholesterol

//LDL cholesterol
LDL cholesterol2018-07-16T09:51:17+00:00

LDL- cholesterol

 

Als het gaat om cholesterol horen we vaak de termen  het goede en het slechte cholesterol. Het LDL- cholesterol, Low Density Lipoproteïnen is in deze het slechte cholesterol. LDL haalt cholesterol uit de lever en transporteert het vervolgens naar de lichaamscellen. Ook staat een verhoogd LDL-cholesterol algemeen bekend als een risicofactor voor de ontwikkeling van coronaire hartziekten.

Dit is een verzamelnaam voor verzamelnaam voor aandoeningen in de kransslagaders van het hart, zoals arteriosclerose, angina pectoris en myocardinfarct. High Density Lipoproteïne of ook wel HDL- cholesterol genoemd valt onder het goede cholesterol.

 

 

Je LDL-cholesterolwaarden meten

 

Als je je cholesterolwaarden wilt laten meten dan kan dit eenvoudig bij je huisarts, hij zal je een verwijzing meegeven voor een bloedonderzoek. Dit bloedonderzoek bestaat uit het afnemen van een buisje bloed terwijl je nuchter bent. Om accuraat te kunnen meten moet het bloedonderzoek soms twee maal herhaald worden.

Je kunt ook bij de drogist of online een zelftest kopen om je cholesterolwaarden te meten, deze test bestaat uit drie eenvoudige stappen. Met de bijgevoegde prikker zorg je dat er een druppel bloed op het testvenster valt, het resultaat is na enkele minuten al af te lezen.

Als uit je cholesteroltest blijkt dat je een verhoogd cholesterol hebt, is het aannemelijk dat je LDL-cholesterol ook boven de aanbevolen waarde ligt.

De Nederlandse Hartstichting adviseert de volgende LDL-cholesterolwaarde:

2,5 mmol/l als optimale waarde.

 

 

LDL-cholesterolwaarden verlagen

 

Als je de uitslag hebt gekregen van je bloedonderzoek of via de zelftest, dan is het verstandig een afspraak te maken met je huisarts. Hij kan je adviseren over hoe je je leefstijl en eetgewoonten kunt aanpassen zodat je het LDL- cholesterol kunt verlagen. Hoewel in sommige gevallen een verhoogd LDL-cholesterol afhankelijk is van erfelijkheid, leeftijd en geslacht, zijn er gelukkig heel veel dingen die je zelf kunt doen om je LDL- cholesterol te verlagen.

 

Een van de manieren om een verhoogd LDL-cholesterol te verlagen is het beperken van verzadigde en transvetten door deze te vervangen met onverzadigde vetten:

 

  • Eet vers fruit en groenten, elke dag 2 stuks fruit en 200 gram groenten
  • Probeer twee keer per week vis te eten, waarvan een keer vette vis zoals haring, makreel of zalm
  • Neem elke dag een handje noten, amandelen, walnoten, lijnzaad, sesamzaad en zonnebloempitten zitten boordevol goede onverzadigde vetten
  • Kies voor mager vlees zoals kip of kalkoen
  • Kies voor magere zuivelproducten
  • Vervang wit brood en pasta door volkoren producten
  • Voeg producten met plantensterolen toe aan je voeding. Het is aangetoond dat plantensterolen het bloedcholesterol verlagen. De dagelijkse inname van 1,5 – 2,4 gram plantensterolen kan het cholesterol met 7 tot 10% verlagen na twee tot drie weken. Je kunt deze producten gewoon in de supermarkt kopen als zuiveldrank of boter.
  • Ga meer bewegen, dit zorgt er niet alleen voor dat je je fitter gaat voelen maar het heeft ook een gunstig effect op de bloedsomloop.
  • Probeer stress te reduceren, als je veel last hebt van stress kan dit een gezonde leefstijl in de weg staan. Bespreek met je huisarts of hij je kan verwijzen naar een psycholoog als je er zelf niet uit komt.

 

.