Cholesterol

/Cholesterol
Cholesterol2018-07-16T09:29:12+00:00

Cholesterol

Cholesterol  speelt een belangrijke rol in het dagelijks functioneren van het lichaam. Maar wat is cholesterol nou eigenlijk?  Je kunt cholesterol het best omschrijven als een witte, vetachtige stof. Als je een te hoog cholesterolgehalte hebt, heb je een verhoogd risico op coronaire hartziekten.

Ons lichaam heeft cholesterol nodig voor de werking van een aantal functies. Zo is cholesterol een belangrijk bestanddeel van celmembranen, hormonen en galzuren deze kunnen helpen bij de spijsvertering. Ons lichaam heeft  cholesterol nodig om optimaal te functioneren. Cholesterol hoef je niet alleen uit voeding te halen, want ons lichaam kan het zelf aanmaken in de lever.

 

De lever produceert twee soorten cholesterol:

 

  • Het goede HDL-cholesterol: High Density Lipoproteïnen (HDL) is in staat is om het teveel aan cholesterol in het bloed af te voeren naar de lever, waar het vervolgens kan worden afgebroken.

 

  • Het slechte cholesterol: Low Density Lipoproteïnen (LDL), haalt het cholesterol uit de lever en transporteert het naar de lichaamscellen. Verhoogd LDL-cholesterol staat algemeen bekend als een risicofactor voor de ontwikkeling van coronaire hartziekten.

 

Hoe kun je je cholesterol laten meten

 

Omdat cholesterol een belangrijke rol speelt in het functioneren van ons lichaam, is het goed om te weten hoe het staat met je cholesterol waarden. Als je die wilt laten meten kun je het best even een afspraak maken met de huisarts. De cholesterolwaarden worden vastgesteld door middel van een bloedtest. Bij veel apotheken kun je tegenwoordig ook eenvoudig deze test laten uitvoeren.

De resultaten geven naast de hoeveelheid  ook meteen het type cholesterol in je bloed aan.

 

Het is uiteraard belangrijk om de totale cholesterolwaarde laag te houden, maar ook de cholesterol/ DHL-ratio is belangrijk omdat deze allebei een andere functie uitvoeren.

 

Wat zijn normale cholesterolwaarden

 

Het bepalen wat normale cholesterolwaarden zijn is niet zo eenvoudig omdat er veel verschillende adviezen worden gegeven door gezondheidsinstellingen. Je huisarts zal de uitslag van de cholesterol test met je doornemen en je eventueel advies meegeven op het gebied van voeding en leefstijl. Dus wat gemiddelde of normale waarden zijn is afhankelijk van een aantal factoren. De gemiddelde cholesterolwaarde voor Nederlanders per persoon.

 

Dit is afhankelijk van:

 

  • Geslacht
  • Leeftijd
  • Andere factoren waar je geen invloed op hebt

 

Geadviseerde normale cholesterolwaarden in Nederland.

De Hartstichting zegt  het volgende over hoe hoog het cholesterol mag zijn:

  • Lager dan 5,0 mmol/l is normaal
  • Tussen 5,0 – 6,4 mmol/l is licht verhoogd
  • Tussen 6,5 – 8,0 mmol/l is verhoogd
  • Hoger dan 8,0 mmol/l is sterk verhoogd

 

 

Nederlandse cholesterolgemiddelden

 

Volgens de Nederlandse Hartstichting heeft momenteel wel 65% van de Nederlandse volwassenen tussen de 30 en 70 jaar te maken met een (licht) verhoogd cholesterol (>5 mmol/l).

Uit onderzoek van het Nationaal Kompas Volksgezondheid blijkt:

 

  • Dat tussen de 30 en 39 jaar 12% van de mannen en 3% van de vrouwen een verhoogde holesterolwaarde heeft.
  • Voor mensen tussen de 40 en 49 jaar gaat het bij mannen om 15% en bij vrouwen om 10%.
  • Dat een verhoogde cholesterolwaarde voorkomt bij32% van de mannen en 31% van de vrouwen in de leeftijd tussen 50 en 59 jaar.
  • Een grote stijging is te zien in de leeftijdsgroep van 60 tot 70 jaar. Hier heeft 40% van de mannen en 48% van de vrouwen te maken met een verhoogde cholesterolwaarde.

 

 

 Symptomen van een hoog cholesterol

 

Van een aantal symptomen wordt gezegd dat ze erop kunnen wijzen dat je cholesterol aan de hoge kant is. Maar deze symptomen kunnen ook duiden op een andere aandoening. Mocht je last hebben van een of meer van deze symptomen, dun kun je deze het beste met je huisarts bespreken

 

De volgende symptomen kunnen worden veroorzaakt worden door hoge cholesterol:

 

  • Moeilijk adem kunnen halen
  • Snel buiten adem zijn
  • Snel zweten
  • Te hoge bloeddruk/hartslag
  • Te weinig energie
  • Eetlust verminderd
  • Darmwerking verslechterd
  • Je kunt minder goed tegen stress

 

 

Wat als je cholesterol te hoog is

 

Je hebt je cholesterol laten meten en het blijkt dat deze zich boven de aanbevolen waarde bevindt. Misschien ben je hiervan geschrokken, maar dit is een duidelijk signaal dat het tijd is om veranderingen aan te brengen. Je huisarts kan je hierin adviseren of doorverwijzen naar een diëtist.

 

De grootste misopvatting over verhoogd cholesterol is dat dit voornamelijk voorkomt bij mensen die ongezond eten en overgewicht hebben.  Hoewel de meeste mensen denken dat ongezonde voeding één van de hoofdoorzaken van verhoogd cholesterol is, kunnen mensen die relatief gezond eten ook een verhoogd cholesterol ontwikkelen. Factoren als erfelijkheid, geslacht en leeftijd spelen hierin een grote rol.

 

Oorzaken van een te hoog cholesterol die we wel kunnen beïnvloeden:

  • Vermijd of verminder Voeding die veel verzadigde vetten en transvetten bevat;
  • Varieer, en probeer vooral gezond te eten
  • Probeer af te vallen als je last hebt van overgewicht of obesitas, schakel eventueel de hulp in van een diëtist
  • Stoppen met roken;
  • Wees matig met alcohol

 

Wat kun je doen om je cholesterol te verlagen

 

Je hebt het advies gekregen om je leefstijl aan te passen en je cholesterol te verlagen. Er zijn veel tips en adviezen te vinden op het internet of via de diëtist.

 

Waaruit bestaat een cholesterol verlagend dieet:

 

  • Om te beginnen kun je verzadigde vetten die je onder andere vind in volvette kaas, roomboter, vet vlees en bewerkt voedsel zoals koekjes vervangen door meervoudig, onverzadigde vetten. Deze onverzadigde vetten zitten in noten, zaden, vette vis, plantaardige olie, margarine en halvarine.

 

  • Het is belangrijk dat je maaltijden gevarieerd zijn en veel volkoren producten, noten, groenten en fruit bevatten. In het begin is het misschien even zoeken naar recepten die gebalanceerd en ook nog eens lekker zijn, maar geef jezelf de tijd om te wennen aan je nieuwe levensstijl

 

  • Het is aangetoond dat producten met plantensterolen je bloedcholesterol verlagen. De dagelijkse inname van 1,5 –2,4 g plantensterolen kan het cholesterol met 7 tot 10% verlagen na 2 – 3 weken als onderdeel van een gezonde voeding met voldoende groente en fruit en een gezonde leefstijl.

 

  • Meer bewegen is natuurlijk gunstig voor je conditie, en het stimuleren van je bloedomloop. Door intensief te sporten zorg je ervoor dat de kans op vernauwing in de aderen afneemt.