Je cholesterol is te hoog

hoge cholesterol

Let op voedsel bij een te hoge cholesterol

Als je een verhoogd cholesterol hebt, heb je daar waarschijnlijk geen specifieke klachten van. Maar als je cholesterol jarenlang verhoogd is, kan de stof ophopingen in de vaatwand veroorzaken. Hierdoor kunnen de bloedvaten nauwer worden en op den duur dicht gaan zitten. Dan kun je problemen krijgen met hart en vaten. Gevolgen zijn dan bijvoorbeeld angina pectoris (pijn op de borst), nierschade, een hartinfarct of een beroerte.

Verschillende soorten cholesterol

Er zijn twee soorten cholesterol: goed cholesterol (HDL-cholesterol) en slecht cholesterol (LDL-cholesterol). Het HDL-cholesterolgehalte van je bloed mag hoog zijn. Dat is in principe juist goed voor de vaten. Maar door een hoog LDL-cholesterolgehalte kunnen je bloedvaten verstopt raken waardoor je een verhoogd risico hebt op hart en vaatziekten.

Oorzaken van een hoog cholesterol

Ongeveer 10 procent van het cholesterol in je bloed komt  direct uit je voeding. De rest van het cholesterol wordt geproduceerd door de lever. Het cholesterolgehalte van je bloed verandert dus door wat je eet. Door ongezonde voeding gaat het gehalte omhoog. Dat wil zeggen: weinig groente en fruit, weinig volkorenproducten, veel suiker en veel vet. Een verhoogd cholesterol komt niet alleen voor bij mensen met overgewicht of mensen die ongezond leven. Ook mensen die gevarieerd eten en voldoende bewegen kunnen door bijvoorbeeld erfelijkheid een hoog cholesterol hebben.

Sommige mensen hebben aanleg voor een hoog cholesterol. Het lichaam maakt dan zelf te veel cholesterol aan. Hoe dat komt is niet bekend. Je cholesterol kan ook hoog zijn door een erfelijke stoornis in de vetstofwisseling. Dit komt bij 1 op de 450 mensen voor. In families met deze stoornis komen vaak al vóór het 65 levensjaar hart- en vaatziekten voor.

Onderzoek bij een hoog cholesterol

Als er ook andere factoren meespelen die de kans op hart-of vaatziekten vergroten is het verstandig je cholesterol te laten meten. Deze factoren kunnen bijvoorbeeld zijn:

  • Als je een hart- vaatziekte hebt
  • Bij overgewicht
  • Als je geen hart- of vaatziekte hebt, maar deze wel voorkomen binnen je familie

Lees hier meer over op de pagina: Cholesterol meten

Cholesterol verlagen

Als je de uitslag hebt gekregen van je bloedonderzoek of via de zelftest, en je waarden blijken te hoog, dan is het verstandig een afspraak te maken met je huisarts. Hij kan je adviseren over hoe je je leefstijl en eetgewoonten kunt aanpassen zodat je het LDL- cholesterol kunt verlagen. Hoewel in sommige gevallen een verhoogd LDL-cholesterol afhankelijk is van erfelijkheid, leeftijd en geslacht, zijn er gelukkig heel veel dingen die je zelf kunt doen om je LDL- cholesterol te verlagen.

Wat kun je zelf doen om cholesterol te verlagen:

  • Gezond eten, gevarieerd met voldoende groente, fruit, noten en vette vis. Bekijk het hoofdstuk hieronder voor meer concrete tips.
  • Ga meer bewegen, dit zorgt er niet alleen voor dat je je fitter gaat voelen maar het heeft ook een gunstig effect op de bloedsomloop.
  • Stoppen met roken
  • Afvallen, schakel eventueel de hulp van een diëtist in
  • Matig zijn met alcohol
  • Probeer stress te reduceren, als je veel last hebt van stress kan dit een gezonde leefstijl in de weg staan. Bespreek met je huisarts of hij je kan verwijzen naar een psycholoog als je er zelf niet uit komt.

Soms heb je naast deze voedingsadviezen toch nog medicijnen nodig om je cholesterol te verlagen. Dit kan voorkomen als je een hart- of vaatziekte hebt. Hiermee verklein je de kans op nieuwe problemen aan hart en vaten. Als je medicatie gebruikt om je cholesterol te verlagen dan wordt je LDL- cholesterol elke drie maande gecontroleerd totdat deze laag genoeg is. Na een jaar wordt bekeken  of controle nog steeds noodzakelijk is.

 

Cholesterol Afname

Met groente en fruit neemt Cholesterol Af

Cholesterol verlagen door de juiste voeding

Je kunt gelukkig zelf veel doen om je cholesterol te verlagen. Door aanpassingen in je voeding en meer lichaamsbeweging bereik je vaak mooie resultaten Voedsel dat hoog is in verzadigd vet kan je cholesterolgehalte doen stijgen. Meer zelfs dan voedsel dat zelf veel cholesterol bevat.

Als je je cholesterol wilt verlagen kun je dit beter laten staan:

  • Vet vlees
  • vette snacks
  • Chocolade, koek en gebak
  • Volvette zuivel, zoals volle kwark en 48+ kaas

Vervang deze producten door:

  • Kies voor mager vlees zoals kip of kalkoen
  • Kies voor magere zuivelproducten
  • Eet vers fruit en groenten, elke dag 2 stuks fruit en 200 gram groenten
  • Vervang wit brood en pasta door volkoren producten

Er zijn ook voedingsmiddelen die juist je cholesterolgehalte kunnen verlagen. Vaak omdat ze ervoor zorgen dat er minder cholesterol wordt opgenomen uit je voedsel. Andere producten eet je omdat ze het HDL bevatten.

Voeding die helpt om je cholesterol te verlagen is:

  • havermout en zemelen
  • Probeer twee keer per week vis te eten, waarvan een keer vette vis zoals haring, makreel of zalm en tonijn.
  • Neem elke dag een handje noten, amandelen, walnoten, lijnzaad, sesamzaad en zonnebloempitten zitten boordevol goede onverzadigde vetten
  • soja en tofu
  • Voeg producten met plantensterolen toe aan je voeding. Het is aangetoond dat plantensterolen het bloedcholesterol verlagen. De dagelijkse inname van 1,5 – 2,4 gram plantensterolen kan het cholesterol met 7 tot 10% verlagen na twee tot drie weken. Je kunt deze producten gewoon in de supermarkt kopen als zuiveldrank of boter.

Tot slot: Heb je het vermoeden dat je wel eens een te hoog cholesterolgehalte zou kunnen hebben, bespreek dit dan altijd met je huisarts.

Info Video over verhoogd cholesterol: