Cholesterol verlagen

//Cholesterol verlagen
Cholesterol verlagen2018-07-16T09:41:53+00:00

Cholesterol verlagen

 

Je hebt je cholesterolwaarden laten meten en nu blijkt dat je LDL- cholesterol te hoog is. Dit kan verschillende oorzaken hebben zoals, overgewicht, erfelijkheid of leeftijd. Dus het hoeft niet altijd zo te zijn dat je te veel en te vet eet, ook mensen die relatief gezond eten kunnen door bijvoorbeeld leeftijd of  afkomst toch een verhoogd cholesterol hebben.

Cholesterol zorgt voor stevigheid van de cellen en is belangrijk voor het functioneren van je lichaam. Voor een deel maakt de lever een belangrijk deel van het cholesterol in je lichaam aan. Je lever produceert ongeveer één gram per dag. Je cholesterolgehalte wordt beïnvloed door je voeding en is voor een groot deel erfelijk bepaald.

 

Voeding en cholesterol

 

Ongeveer 10 procent van het cholesterol in je bloed komt  direct uit je voeding. De rest van het cholesterol wordt geproduceerd door de lever.

Het gevaar is dat je van een te hoog cholesterol geen specifieke symptomen hebt. Zonder dat je het weet kan het vernauwingen van je bloedvaten veroorzaken, ook kan het de doorstroming belemmeren en zelfs volledig stoppen. Het kan echter op een gegeven moment aan de binnenkant van je vaatwanden gaan plakken. Dit wordt atherosclerose genoemd. Het veroorzaakt vernauwingen van je bloedvaten en kan de doorstroming belemmeren of volledig stoppen.

Het verschil tussen HDL en LDL, is dat LDL aan je vaatwanden kan blijven plakken. Daarom wordt LDL ook wel het slechte cholesterol genoemd. HDL neemt weer het teveel aan LDL op. Onverzadigd vet in je  voeding  zorgt voor meer aanmaak van HDL. Je kan daarom ook meer producten met onverzadigd vet eten om de hoeveelheid LDL in je lichaam te verminderen.

 

Cholesterol verlagen door de juiste voeding

 

Je kunt gelukkig zelf veel doen om je cholesterol te verlagen, door aanpassingen in je voeding en meer lichaamsbeweging bereik je vaak mooie resultaten

Voedsel dat hoog is in verzadigd vet kan je cholesterolgehalte doen stijgen. Meer zelfs dan voedsel dat zelf veel cholesterol bevat.

Als je je cholesterol wilt verlagen kun je dit beter laten staan:

  • Vet vlees
  • vette snacks
  • Chocolade, koek en gebak
  • Volvette zuivel, zoals volle kwark en 48+ kaas

Er zijn ook voedingsmiddelen die juist je cholesterolgehalte kunnen verlagen. Vaak omdat ze ervoor zorgen dat er minder cholesterol wordt opgenomen uit je voedsel. Andere producten eet je omdat ze het HDL bevatten.

Voeding die helpt om je cholesterol te verlagen is:

  • havermout en zemelen
  • vette vis, zoals makreel, haring, tonijn en zalm
  • noten; en dan vooral walnoten en amandelen
  • soja en tofu

Meer bewegen heeft natuurlijk alleen maar voordelen, je wordt fitter en het stimuleert de bloedsomloop. Daarnaast is stoppen met roken een hele goede stap op weg naar een betere gezondheid.

Naast een goed gebalanceerd dieet zijn er nog verrijkte voedingsmiddelen verkrijgbaar die plantensterolen bevatten, zoals boter en zuiveldrankjes. Deze producten zijn gewoon verkrijgbaar in de supermarkt en zijn geschikt voor mensen met een (licht) verhoogd cholesterolgehalte.

Heb je het vermoeden dat je een te hoog cholesterolgehalte hebt, bespreek dit dan altijd met je huisarts.